دانستنی های کپسول و سیلندر

ایمنی به هنگام کار با سیلندرها گاز :

هنگامی که از مخازن سوخت و اکسیژن استفاده می کنید باید آنها کاملا محکم بسته شده باشند و بصورت عمودی در کنار دیوار یا بر روی گاری مخصوص قرار داده شده باشند .

مخزن اکسیژن به ویژه خطرناک است به این دلیل که مخرن  اکسیژن به هنگام پر بودن  فشاری حدود 21 مگا پاسکال که معادل 3000 پوند فوت بر اینچ مربع و برابر با 200 اتمسفر است دارد

21 MPa (3000 lbf/in² = 200 atmospheres) و اگر در این حالت مخزن اکسیژن بیفتد یا به شیر آن ضربه وارد شود یا ضربه ای به مخزن زده شود در این حالت سیلندر ی که تحت  اکسیژن فشرده است می تواند بصورت یک موشک پرنده و مرگبار عمل کند . به این دلیل نباید هیچگاه سیلندر یا مخزن اکسیژن را بدون قرار دادن و محکم کردن  درپوش شیر آن جابجا نمود


An oxygen tank is especially dangerous for the reason that the oxygen is at a pressure of 21 MPa (3000 lbf/in² = 200 atmospheres) when full, and if the tank falls over and its valve strikes something and is knocked off, the tank will become an extremely deadly flying missile propelled by the compressed oxygen For this reason, never move an oxygen tank around without its valve cap screwed in place

بر روی  سیستم  جوشکاری  اکسی استیلن سه نوع شیر وجود دارد . شیر مخزن-  شیر رگولاتور و شیر مشعل  که هر کدام از آنها برای یک نوع گاز است . گازی که درداخل سیلندر قرار دارد تحت فشار زیادی است سیلندرهای اکسیژن را معمولا با فشار 2200 پی اس آی ( حدود 150 کیلوگرم ) پر می کنند . رگولاتوری که بر سر راه این سیلندر نصب می شود باعث می شود که این فشار کاهش پیدا کرده و به فشار مناسب برای جریان یافتن در داخل سیلندر و جوشکاری  کاهش پیدا کند . هیچگاه سعی نکنید که سیلندر را بدون رگولاتور مورد استفاده قرار دهید !

هیچگاه سیلندر استیلن را از پهلو روی زمین قرار ندهید چون سیلندر استیلن حاوی استون است که بطور محلول در استیلن قرار دارد اگر مخرن به هنگام جابجایی به پهلو خوابانده شود ابتدا باید باید بصورت عمودی نگهداری شود بطوریکه شیرش به سمت بالا باشد و زمان کافی ( بیشتر از 30 دقیقه ) فرصت داده شود تا این استونی که رسوب کرده مجددا جذب گاز شود . اگر این نکته رعایت نشود استون ممکن است وارد جریان گاز و شلینگ شده و بنابراین فضایی در بالای نخزن استیلن بوجود آید که عاری از sorbent باشد (kapok, bunting, or acetone). و این فضای عاری به آن اندازه بزرگ شود که که استیلن گازی شکل در این محل قرار گیرد و انفجاری رخ دهد و به جان و اموال شما صدمه بزند .

هیچگاه پروپان یا مخزن گازهای مایع را بصورت خوابیده مورد استفاده قرار ندهید . چون اینها نیز مانند سیلندرهای دیگر تحت فشار پر شده اند و خواباندن ( یا از همه بدتر وارونه کردن آنها !) می تواند باعث شود که مقداری مایع وارد شیر شود

در ضمن اگر این سیلندرها بصورت خوابیده حمل شده اند باید ابتدا بصورت  عمودی نگهد اری شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند

هیچگاه سیلندرهای اکسیژن و هیدروژن را که روی زمین خوابیده هستند نغلتانید 

ابتدا درپوش ولو سیلندر اکسیژن را بردارید و سپس آن را به آرامی کمی  باز کنید و دوباره آن را ببندید این کار دو دلیل دارد :

این کار باعث می شود که هر گونه ذرات گرد و غباری که روی ولو نشسته است پاک شود . چون این ذرات می توانند در رگولاتور جمع شده دو عمر و دقت  آن را کم کنند .هنگامی که مخرن پر است باید شیر را محکم  بست تا اطمینان حاصل شود که کاملا بسته است .

ضمن اینکه بهتر است ابتدا شیر را سست کنید تا اینکه بخواهید بعد از بستن رگولاتور آن را باز کنید .

 رگواتور اکسیژن را وصل کرده و پیچ آن را سفت کنید هیچگاه از انبردست برای این کار استفاده نکنید چون انبر دست می تواند باعث آسیب دیدن مهره برنجی آن شود به همین جهت همیشه باید از آچار تخت و آچار فرانسه و نظائیر ان استفاده کنید .

همچنین برخی از جوشکاران عادت دارند که مهره را بیش از اندازه سفت کنند ولی سفت کردن بیش از اندازه لازم نیست باید سفت کردن به گونه ای باشد که فقط نشتی نداشته باشد همین کافی است . اگر هر چقدر که مهره را سفت می کنید بازهم نشتی ادامه دارد و متوقف نمی شود باید بدانید که مشکل در جای دیگری است بدین معنی که ممکن است واشر یا مهره و یا شیر دچار اشکال باشند .

برای وصل کردن رگولاتور سوخت به سیلندر شلینگ های فابل انعطاف را از رگولاتور به مشعل وصل کنید . رنگ شلینگ اکسیژن معمولا آبی است ( در آمریکا شلینگ اکسیژن سبز رنگ است ! مثل اینکه این آمریکایی ها همه چیزشان باید متفاوت باشد !!) و رنگ شلینگ سوخت هم قرمز است . اتصالات هر دو سمت شلینگ سوخت چپگرد است و اتصلات شلینگ اکسیژن هم راست گرد است right-hand threaded connectors.

اطمینان حاصل کنید که شیلینگها به هم تاب نخورده باشند untangled و شعله بصورت یکنواخت وجود داشته باشد . بهتر است که همیشه یک نگاه کلی به شلینگ بیندازید تا از نظر داشتن ترک ویا سائیدگی مشکلی وجود نداشته باشد . برای انکه احتمال برخورد جرقه به شلینگ کاهش پیدا کند عموما سیلندرهای اکسیژن و سوخت را در پشت محلی که جوشکاری صورت می گیرد قرار می دهند نه روبروی اش  .

سیلندر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۹
سوسن فدایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی